Extra bewijzen
1. Lesontwerp
Voor fase 6 uit leerjaar 4 heb ik een lesontwerp voor 8 weken gemaakt. Ik vond dit een waanzinnig waardevol proces, omdat het me veel inzicht heeft gegeven in de structuur van zo'n periode en hoe je dit nu inricht.
Hierdoor zie ik de structuur en hoe je dit aligned kunt maken. Ik begon met het stellen van leerdoelen van de cursus en vervolgens per les en daarna met de vormen van toetsing (formatief en summatief) en toetsmomenten. Per week kon ik dit verdelen in onderwerpen. Daaraan koppelde ik de lesactiviteiten. Ik zorgde ervoor dat de werkvormen goed gespreid in de tijd en afwisselend waren (Wijze lessen, bouwsteen 8 en 9). Om zo diepgaand leren bij de studenten te bevorderen. In de podcast LLEARN, van de Toetsrevolutie hoorde ik ook een interessant stukje over cumulatief toetsen. Waarbij je steeds een stukje van de vorige keer meeneemt, waarmee studenten in combinatie met de nieuwe kennis van de les weer tot een nieuwe combinatie komen. Dat heb ik hier ingebouwd door steeds terug te grijpen op de leerstof van de weken ervoor en met de nieuwe informatie weer een nieuw product (deel van de STARR voor een competentie) te maken. En dan weer vooruit te kijken naar volgende keren en het einddoel.
Het goed verdelen van de lesactiviteiten vond ik uiteindelijk een hele puzzel. Juist daardoor besefte ik dat het maken van een lesontwerp zo enorm belangrijk is. Omdat je dit nooit uit je hoofd kan doen. Je zou dan bijvoorbeeld gemakkelijk stappen overslaan, in tijdnood komen of minder passende werkvormen gebruiken. Met dit inzicht ga ik verder aan de slag. Ik ga het formulier als template in excel bouwen, zodat ik lesperiodes voortaan voor elke periode kan ontwerpen en kan overzien om mijn lessen doordacht te geven. Nu al zin in!
Bekijk hier het grotere lesontwerpformulier
2. Coachgesprek
hieronder zie je een fragment van ongeveer 4 minuten uit het coachgesprek tussen mij en een van mijn studenten. We zaten hier in week 5 uit bovenstaand lesontwerpformulier. Hij heeft zijn voortgangsrapportage aan mij gepresenteerd. Voordat ik hier feedback op geef experimenteer ik met categorie 2- en 3-vragen die we in de BDB-les hiervoor hadden behandeld met het boek Didactisch Coachen van Lia Voerman.
Je merkt uit het gesprek op dat ik in de loop van het collegejaar een prettige relatie heb opgebouwd met deze student. Ik voel me daardoor vrij om door te vragen, verder dan alleen feiten en inhoud. Ik ga ook in op modus. Ik merk dat de student daar gemakkelijk over vertelt. Ik laat bewust wel stiltes vallen, om hem ook de ruimte te geven om hierop door te gaan. Wat ik nog wel lastig vond is om nog dieper door te vragen. Als ik het filmpje zo terug zie, dan zie ik wel bepaalde punten, waarbij ik als observator zou zeggen: "Ga hier nog even verder op in". Maar op dat moment voelde dat ongemakkelijk, of te geforceerd voor mij. Misschien ook doordat het gesprek opgenomen werd.
Wel merk ik dat het werkt om modusvragen te stellen en te reflecteren op het leren zelf. Dit wil ik verder ontwikkelen. Dit gesprek vond vóór onze laatste BDB-les plaats. In de laatste les behandelden we het coachgesprek. Hierdoor weet ik nu dat mijn gesprek nog niet echt een coachgesprek was. Het ging meer over het leren van de student en problemen waar hij tegenaan liep en waar ik meedacht over oplossingen. In de les hebben we geoefend hoe je het probleem kunt loslaten. Dus geen oorzaken zoeken, maar juist vooruit kijken en behandelen wat wel goed gaat. Ik zal hier dit volgende gesprekken ook oppakken en deze vaardigheid met ervaring verder verwerven.