Voorbeelden uit mijn praktijk
Voorbeeld 1: toepassing Bouwsteen 7
Voorbeeld 2: toepassing Bouwsteen 3
Een student begreep mijn uitleg over het verschil tussen 'aanleiding' en 'oorzaak' niet. Hij zei: "Dat is toch hetzelfde?". Ik vroeg door om te achterhalen wat hij onder 'aanleiding' verstond en wat onder ''oorzaak'. Daaruit bleek dat hij bij beide termen inderdaad hetzelfde beeld had. Hij zei daarop: "Laat maar verder." Maar daar nam ik geen genoegen mee.
Zoals ik geleerd had in de BDB zette ik Bouwsteen 3 uit het boek Wijze lessen in en legde hem een concreet voorbeeld voor, iets wat dichter bij hem lag. Een situatie waarbij hij zelf een leverancier afgewezen had. Ik vroeg hem wat de oorzaak was dat het niet boterde tussen hen. En wat uiteindelijk de druppel was dat hij de afspraak cancelde (de aanleiding). Met dit voorbeeld kreeg hij het inzicht begreep hij het verschil.
Samenvatten
Ik vroeg hem daarna of hij dit in eigen woorden dan nog een keer wilde uitleggen. Dat deed hij keurig. Ik gaf hem daarop een compliment dat hij zijn inzicht nu zo duidelijk verwoord had. En vervolgens zag ik het weer als 'mijn feedback' dat de student het nu inderdaad begrepen had.
Voorbeeld 3: vragen stellen
Voorbeeld 4: Conflicthantering
Bij de beoordeling van een ontwerpplan scoorde een van mijn studenten een onvoldoende. Hij reageerde daarop boos en gefrustreerd. Bij mijn feedback gaf hij steeds een negatieve reactie. Bijvoorbeeld: "Dat vind ik echt klinkklare onzin!". Daarop vroeg ik hem vriendelijk en oprecht: "Wil je dit gesprek nu wel? Of zullen we het op een ander moment doen? Ik zie dat je erg teleurgesteld bent. En ik vraag me af of je daardoor aandacht hebt voor mijn feedback. Ik help je graag verder. Het is prima om het later te bespreken."
Daarop draaide hij meteen bij. En zei nu rustig en vriendelijk dat hij het heel graag nu samen wilde bespreken. Het werd een prettig en functioneel feedbackgesprek. De week daarop vroeg hij of hij nog een keer langs mocht komen om te vragen of hij op de goede weg was. In dit vervolggesprek gaf hij aan dat hij het zeer waardeerde dat ik er extra tijd voor wilde maken. We keken positief terug en vooruit. De rest van de periode is hij een zeer vrolijke, gemotiveerde student geweest waarin ik hem met plezier kon begeleiden in zijn competentieontwikkeling.
Vanuit de Roos van Leary gezien zat de student eerst in het gesprek in het vlak tegen (aanvallen, opstandig). Door mijn houding in het vlak samen (helpen, meewerken) kwam de student ook naar 'samen'. Waarbij ik daarna weer mijn rol 'leiden' nam en hij duidelijk de rol 'volgen' aannam.
Roos van Leary,
ingevuld door studenten over mij